Meest gestelde vragen

Vragen over het ledenvoordeel

Hoe word ik lid van coöperatie Odin?

Lid word je door één tot maximaal 10 participaties van € 100 per stuk te nemen in Coöperatie Odin. De participatie is een eenmalige inleg die je weer terugkrijgt zodra je opzegt. Als lid ben je mede-eigenaar van Coöperatie Odin. 


Als lid kom je ook in aanmerking voor ledenvoordeel in de winkel of de bezorgdienst. Hiervoor betaal je, naast de eenmalige participatie waarmee je lid wordt, een maandbijdrage die afhankelijk is van het aantal volwassenen in je huishouden. Meedoen aan het ledenprijzensysteem is al interessant als je gemiddeld tussen de € 22 en € 30 per week aan boodschappen besteedt.


Lees hier meer over lidmaatschap en ledenvoordeel. 

Wat is het ledenvoordeel?

In onze winkels en Bezorgdienst heeft ieder product twee prijzen: een gewone consumentenprijs en een lagere ledenprijs. De lagere ledenprijs betaal je als je lid bent van Coöperatie Odin én een maandbijdrage betaalt via een automatisch incasso. Deze maandbijdrage wordt bepaald op basis van het aantal volwassenen waarmee je een huishouden deelt. 


Meedoen aan het ledenprijzensysteem is al interessant als je wekelijks tussen de € 22 en € 30 aan boodschappen besteed. Afhankelijk van de producten die je koopt is het voordeel gemiddeld tussen de 15% en 20%. 


Lees hier meer over lidmaatschap en ledenvoordeel.

Hoe werkt het ledenvoordeel?

Doe je mee aan het ledenvoordeel, dan wordt aan het begin van iedere maand je maandbijdrage afgeschreven. Je maandbijdrage is bijvoorbeeld € 11, € 16 of € 21, afhankelijk van het aantal volwassenen in je gezin. De maandbijdrage is zichtbaar op je kassabon. We noemen dit saldo maandbijdrage. Iedere keer als je boodschappen doet, wordt je ledenvoordeel automatisch met je saldo maandbijdrage verrekend. Betaal je bijvoorbeeld € 16 maandbijdrage en krijg je bij het boodschappen € 3 ledenvoordeel, dan wordt het saldo maanbijdrage dus € 13. Als je saldo maandbijdrage bij nul is aangekomen, stopt het verrekenen, maar gaat je ledenvoordeel natuurlijk gewoon door. Zo zie je snel of het ledenvoordeel je ook echt voordeel biedt.


Is er aan het einde van de maand nog saldo maandbijdrage over, dan wordt dit automatisch omgezet in boodschappentegoed op je ledenpas. Hier kun je vervolgens boodschappen mee betalen. Dus doe je een maand nauwelijks of geen boodschappen, dan gaat je maandbijdrage niet verloren.


Het saldo maandbijdrage wordt overigens pas zichtbaar op de bon na de eerste automatische incasso. Dit betekent dat je vaak in de eerste maand van je deelname aan het ledenvoordeel nog geen gegevens op de bon ziet en dat je maandbijdrage ook nog niet in boodschappentegoed omgezet kan worden. Dit heeft te maken met de verwerking van je aanmelding.


Lees hier meer over ledenvoordeel en lid worden.

Krijg ik op alle boodschappen ledenvoordeel?

Wanneer je lid bent en een maandbijdrage betaalt, krijg je op bijna alle producten in onze winkels en Bezorgdienst ledenvoordeel. Alleen op de groente- en fruitabonnementen van Odin, boeken, kaarten, tijdschriften, cadeaubonnen, tassen en statiegeld niet. 

Kan ik meerdere participaties nemen in Coöperatie Odin?

Jazeker, je kunt maximaal 10 participaties van € 100 per stuk nemen. 

Wat is de opzegtermijn van het lidmaatschap?

Je kunt tot uiterlijk 7 dagen voor het eind van de maand opzeggen.

Krijg ik het participatiebedrag terug wanneer ik opzeg?

Jazeker. Het participatiebedrag wordt 8 weken na de datum van de opzegging overgemaakt op het rekeningnummer dat jij aan ons doorgeven hebt.

Hoeveel ledenpassen krijg ik per huishouden?

Bij een 1-persoonshuishouden geven we 1 ledenpas uit. Bij 2 of meerdere volwassenen in het huishouden geven we maximaal 2 ledenpassen uit: een hoofdpas en een partnerpas. Beide passen staan op naam van de hoofdaanvrager.

Is het ledenvoordeel alleen geldig in de winkel waar ik me heb aangemeld?

Je krijgt in alle Odin winkels ledenvoordeel. Ook online in de Odin bezorgdienst.

Kan ik me op deze website aanmelden voor het ledenvoordeel?

Nee, dat kan niet op deze site. Het kan via een winkel of via de website van de Odin bezorgdienst.

Ik wil boodschappen bestellen via de Odin bezorgdienst. Krijg ik daar ook het ledenvoordeel?

Ja. Ook via de Odin bezorgdienst kun je boodschappen doen met het ledenvoordeel. Ben je al lid van de coöperatie? Houd dan je pas bij de hand als je het account aanmaakt. Het nummer onder de streepjescode is je lidmaatschapsnummer (inclusief de 2 die ervoor staat).

Hoe vraag ik een partnerpas aan?

Het aanvragen van een partnerpas kan het makkelijkst in een winkel. Neem hiervoor je hoofdpas mee, dan kunnen we de aanvraag direct koppelen aan je al bestaande lidmaatschap. Binnen een week ligt de nieuwe pas voor je klaar in de winkel. Per huishouden geven we maximaal 2 passen uit. 

Bezorgdienst vragen

Aanmelden in de bezorgdienst

Wil je voor het eerst bestellen in de Bezorgdienst?

- Check of er een bezorgroute bij jou in de buurt is.
- Ga naar inloggen.
- Ga naar een account aanmaken (rechts op de pagina).
- Kies uit de verschillende opties: gewoon boodschappen doen of boodschappen doen met ledenvoordeel
- Maak vervolgens een account aan door de gevraagde gegevens in te vullen.
- Maak je een account aan en vraag je het ledenvoordeel aan, dan reken je eerst je lidmaatschap van Coöperatie Odin en de rest van de maandbijdrage af via IDEAL.
- Je ontvangt per mail een bevestiging van de aanmelding.
- Vervolgens kun je elke keer inloggen met je e-mailadres en wachtwoord en boodschappen doen in de Bezorgdienst.


Geregistreerde klanten

Heb je al een account? Log dan meteen in met je mailadres en wachtwoord.


Bestaand account uitbreiden met lidmaatschap Coöperatie Odin en het ledenvoordeel?

- Log in op je account.
- Ga naar mijn account.
- Ga naar accountinformatie.
- Klik op de optie klik hier om dit te regelen.
- Doorloop deze procedure (let op: de betaling moet je zelf doen!).
- Als de betaling in orde is, kan je vanaf dat moment boodschappen met ledenvoordeel bestellen.
- Vergeet niet je foto up te loaden. Je ontvangt dan binnen een week een ledenvoordeelpas waarmee je in onze winkels boodschappen kunt doen met ledenvoordeel.

Bezorgmomenten

Kan ik mijn bezorgmoment zelf kiezen?

We bezorgen op steeds meer plekken. Kijk hier of er een route bij jou in de buurt is en op welke dagen op deze route(s) wordt bezorgd. 


's Middags of 's avonds?

Per afleverdag kun je kiezen uit verschillende bezorgmomenten. Die worden zichtbaar wanneer je bestelt. Op de dag voor aflevering ontvang je van ons een e-mail met daarin het verwachte aflevertijdstip op basis van onze routeplanner. Onze bezorger kan maximaal een kwartier eerder of een halfuur later komen dan het aangegeven tijdstip. Komt de bezorger door onvoorziene omstandigheden buiten dit tijdvak, dan nemen wij hierover zo snel mogelijk contact met je op. Voor specifieke vragen over de aflevertijd van je bestelling kun je na 16.00 uur contact opnemen met onze bereikbaarheidsdienst via: 0345-588217.

Bestelmomenten

Tot wanneer kan ik bestellen?


Wij rekenen ongeveer anderhalve dag om je bestelling klaar te maken en bij je af te leveren. Kijk hieronder naar het moment dat jij je bestelling bij jou afgeleverd wilt hebben en zie tot wanneer je uiterlijk kunt bestellen:


- Aflevering maandag: bestellen tot zaterdag 11.00 uur.

- Aflevering dinsdag: bestellen tot maandag 11.00 uur.

- Aflevering woensdag: bestellen tot dinsdag 11.00 uur.

- Aflevering donderdag: bestellen tot woensdag 11.00 uur.

- Aflevering vrijdag: bestellen tot donderdag 11.00 uur.

- Aflevering zaterdag: bestellen tot vrijdag 11.00 uur.


LET OP: na het uiterste bestelmoment is het helaas logistiek niet mogelijk nog een order toe te voegen voor de volgende afleverdag

Bestellen

Wil je een bestelling plaatsen? Dit zijn de stappen:


- Log in bij de Bezorgdienst met je e-mailadres en wachtwoord.
- Doe de producten van je keuze in het winkelmandje.
- Ga via het winkelmandje naar afrekenen.
- Kies je afleveradres.
- Kies je afleverdag uit de mogelijkheden die worden aangegeven in de kalender.
- Vul alle benodigde gegevens in bij betaalmethode en zet het vinkje aan om de Bezorgdienst te machtigen het (resterende) bedrag van deze order van je rekening af te schrijven.
- Controleer je bestelling, afleveradres en aflevermoment en plaats dan je bestelling.
- Als je bestelling goed is afgerond krijg je een bevestiging op je scherm. Je ontvangt ook per e-mail de bevestiging van je bestelling. LET OP; heb je geen bevestiging per mail ontvangen? Dan is je bestelling niet volledig afgerond!
- Heb je artikelen besteld op basis van gewicht? Dan zie je in je winkelwagentje en orderbevestiging een prijsindicatie, die uitgaat van het gemiddelde gewicht waarin dit product gemiddeld genomen aan onze klanten wordt geleverd. Op de uiteindelijke afleverbon bij je bestelling vind je het werkelijke gewicht, met daarbij het werkelijk af te rekenen bedrag.
- Mocht een besteld product niet beschikbaar zijn dan voegen we een vervangend product toe. Als er geen vervangend product beschikbaar is nemen we contact met je op.

Betalen

In principe betaal je je bestelling altijd per incasso nadat de bestelling is bezorgd. Bij de aflevering van je bestelling krijg je een afleverbon met daarop het totaalbedrag van de aan jouw geleverde producten (dus ook de definitieve prijzen van wichtartikelen als vlees, vis, kaas en groenten), plus het statiegeld van eventuele bezorgkratten en koelboxen en –tassen waarin je bestelling wordt geleverd.


Bij het afleveren van de bestelling neemt de bezorger eventuele lege statiegeldartikelen weer mee. Je ontvangt meteen een retourbon waarop alle ingeleverde statiegeldartikelen staan vermeld. Deze bon wordt op ons hoofdkantoor in Geldermalsen verwerkt. Pas dan wordt de definitieve factuur opgemaakt en geïncasseerd.


Afwijkende betaling eerste bestelling voor niet-leden

Wanneer je (nog) geen lid bent van Coöperatie Odin en voor de eerste keer bestelt, reken je direct 80% van het aankoopbedrag af per IDEAL als aanbetaling. Het resterende bedrag wordt na aflevering en na statiegeldcorrectie geïncasseerd op basis van de factuur. Bij leden van Coöperatie Odin beschouwen we de participatie als borg voor de aanbetaling. Vanaf je tweede bestelling wordt de factuur automatisch geïncasseerd. De incasso van je bestelling vindt plaats op de eerste maandag nadat je boodschappen zijn bezorgd.

Minimum order bedrag

We hanteren per bestelling een minimum orderbedrag van € 37,50. Dit is het totaalbedrag van de boodschappen in je winkelwagen, inclusief statiegeld.

Statiegeld

Op sommige producten die je bestelt zit statiegeld. In je winkelmandje kun je zien hoeveel statiegeld je moet afrekenen. Daarnaast rekenen we statiegeld voor bezorgkratten, koelboxen en koeltassen waarin we de bestelling afleveren:


- Bezorgkrat: € 7,50.

- Koelbox: € 30.

- Koeltas: € 2,50.

- Alle statiegeldkosten zie je op de afleverbon.


Statiegeld retour

Bij het afleveren van een bestelling neemt de bezorger alle lege statiegeldartikelen mee retour. Als je de producten uit de koelbox meteen uitpakt, nemen we de lege koelbox ook meteen retour. Je ontvangt van onze bezorger een retourbon waarop alle ingeleverde statiegeldartikelen staan vermeld. Deze bon wordt op ons hoofdkantoor in Geldermalsen verwerkt en het bedrag wordt vervolgens verrekend met de incasso van de afgeleverde bestelling. 


Niet meer bestellen, maar nog wel statiegeldartikelen in huis?

Wil je niet meer bestellen, maar heb je nog wel statiegeldartikelen van de Bezorgdienst in huis? We komen ze graag even bij je ophalen. Hier zijn wel ophaalkosten  van € 3,50 aan verbonden. Neem hiervoor contact op met onze serviceafdeling. Je kunt statiegeldartikelen ook inleveren bij een van onze winkels.

Bezorgkosten

Per levering rekenen we tussen de € 2,95 en € 3,95 aan bezorgkosten, afhankelijk van het bezorgmoment. Kijk voor het overzicht op bezorgkosten.


Ledenvoordeel?

In onze winkels en Bezorgdienst heeft ieder product twee prijzen: een gewone consumentenprijs en een lagere ledenprijs. De lagere ledenprijs betaal je als je lid bent van Coöperatie Odin én een maandbijdrage betaalt via een automatisch incasso. Deze maandbijdrage wordt bepaald op basis van het aantal volwassenen waarmee je een huishouden deelt. 


Meedoen aan het ledenprijzensysteem is al interessant als je wekelijks tussen de € 22 en € 30 aan boodschappen besteed. Afhankelijk van de producten die je koopt is het voordeel gemiddeld tussen de 15% en 20%. Lees hier meer over lidmaatschap en ledenvoordeel.


Gebruik je al ledenvoordeel in onze fysieke winkels? Dan kun je dit ook gebruiken in onze Bezorgdienst. Aanmelden voor de Bezorgdienst doe je hier.


Lees meer over ledenvoordeel in de sectie Vragen over het ledenvoordeel op deze pagina.


Boodschappen en ledenvoordeel in fysieke Odin winkels

Je kunt natuurlijk ook je boodschappen live doen in één van de supermarkten van Odin. Kijk voor informatie over winkeladressen en openingstijden op www.odin.nl.


Kan ik met mijn lidmaatschapsnummer van de Bezorgdienst ook boodschappen doen met ledenvoordeel in de winkels van Odin? En vice versa?

In de supermarkten van Odin kun je, net als in de Bezorgdienst, boodschappen doen met ledenvoordeel. Bij het scannen van de persoonlijke ledenpas wordt de ledenprijs automatisch aan de kassa verrekend. Heb je een account met ledenvoordeel in de Bezorgdienst, maar nog geen persoonlijke ledenpas? Mail dan een duidelijke foto van jezelf naar bezorgdienst@odin.nl, met vermelding van je naam en lidmaatschapsnummer. Maximale grootte van de foto is 1 MB. Toegestane formaten: png, gif & jp(e)g. 


Mocht het niet mogelijk zijn om vanaf je computer een foto toe te voegen dan kun je deze ook opsturen naar: Odin Consumentenservice - Postbus 225 - 4190 CE Geldermalsen. We sturen jouw persoonlijke pas in overleg mee met de boodschappen of sturen de pas naar de winkel of je thuis adres. 

Vragen over de groente- en/of fruitabonnementen

Wat is een groente- en/of fruitabonnement?

Het groente- en/of fruitabonnement is een tas vol groente- en/of fruit, die je wekelijks ophaalt bij een afhaalpunt bij jou in de buurt. De inhoud van de tassen is zoveel mogelijk op de seizoenen afgestemd en bevat recepten en het Odinieuws. In het Odinieuws vertellen we elke week iets over de inhoud van de tas. Bijvoorbeeld een interview met de boer die de pastinaak uit jouw tas heeft geteeld. 


Door de groente- en/of fruitabonnementen zijn de boeren verzekerd van afzet van hun producten. En jij eet verse producten die zoveel mogelijk van het seizoen zijn.

Waar kan ik de inhoud van de tas vinden?

De inhoud voor de volgende week wordt elke donderdag hier op website gezet.

Waar vind ik de afhaallocaties?

Op onze website kun je alle afhaallocaties vinden. Via het kaartje kun je inzoomen op je woonplaats en een afhaallocatie uitkiezen.

Ik wil me graag aanmelden voor een groente- of fruitabonnement. Hoe doe ik dat?

Een groente- of fruitabonnement vraag je als volgt aan: 


Stap 1: vraag online een abonnement aan.


Stap 2: ga langs bij de door jou gekozen afhaallocatie en meld je daar aan bij de winkelier. Zij regelen de aanvraag verder.

Hoe betaal ik een groente- en/of fruitabonnement?

Je betaalt het abonnement vooruit bij het afhaalpunt. Bij het afhalen betaal je steeds voor de volgende week. Haal je voor de eerste keer je tas op dan betaal je eenmalig voor twee tassen: voor de tas die je ophaalt en de tas van volgende week.

Ik wil zelf kiezen welke groenten en/of fruit er in mijn tas gaan. Kan dat?

Het is helaas niet mogelijk om de inhoud van de tas aan te passen aan persoonlijke wensen of allergieën.

Komen alle groenten uit Nederland?

We streven ernaar om groenten en fruit zo lokaal mogelijk in te kopen. Verreweg de meeste groenten en fruit komen daarom uit Nederland. Maar in de winter is het aanbod aan verse groenten en fruit uit Nederland klein. Omdat we klanten graag variatie bieden, kiezen we er dan soms voor om groenten en fruit uit zonniger gebieden, zoals Spanje en Italië, in de tassen te doen..


Kan ik ook stoppen, bijvoorbeeld als ik op vakantie ga?

Ja. Je kunt je abonnement altijd pauzeren. Geef dit een week van te voren door aan de afhaallocatie. Je bent dus altijd flexibel en zit nergens aan vast.

Ik wil stoppen met mijn groente- en/of fruitabonnement. Hoe meld ik me af?

Je kunt je afmelden bij je afhaallocatie. Geef dit minimaal een week van tevoren door aan de afhaallocatie.

Ik heb een klacht over de inhoud van mijn abonnement. Hoe kan ik deze klacht melden?

Een klacht kun je op de volgende manieren doorgeven:


- per e-mail naar consument@odin.nl

- telefonisch (tussen 8.30 en 16.00 uur): 0345-575154

- via het contactformulier op deze website

Wijziging doorgeven? 

Even vakantie?

Is er aan het einde van de maand nog saldo maandbijdrage over, dan wordt dit automatisch omgezet in boodschappentegoed op je ledenpas. Hier kun je vervolgens boodschappen mee betalen. Dus doe je een maand nauwelijks of geen boodschappen, dan gaat je maandbijdrage niet verloren.


Tijdelijk stoppen ledenvoordeel

Voor ons zijn er veel handelingen nodig om iemands ledenvoordeel tijdelijk te stoppen. Daarom heeft het onze voorkeur om het ledenvoordeel gewoon door te laten lopen. Wil je toch tijdelijk stopzetten, geef dit dan uiterlijk 7 dagen voor het einde van de maand door via cooperatie@odin.nl met vermelding van naam, lidmaatschapsnummer en de maand(en) waarin je tijdelijk wilt stoppen.


Wijzigen huishouden, adres of contactgegevens?

Ben je verhuisd of wijzigt er iets in de gezinssamenstelling, geef dit dan door via cooperatie@odin.nl. Wij verwerken wij dit dan in de administratie. Vermeld hierbij altijd het lidmaatschapsnummer op de ledenpas.

Ik ben mijn ledenpas kwijt, wat nu?

Een nieuwe ledenpas kan aangevraagd worden bij de ledenbalie in de winkel of via cooperatie@odin.nl. Vermeld daarbij altijd je naam en adresgegevens, zodat we de juiste persoon kunnen koppelen aan het lidmaatschap. Binnen een week ligt de nieuwe ledenpas voor je klaar in de winkel. Is er sprake van een partnerpas, dan vervangen we altijd beide passen om fraude te voorkomen.

Opzeggen of tijdelijk stoppen ledenvoordeel

Is er aan het einde van de maand nog saldo maandbijdrage over, dan wordt dit automatisch omgezet in boodschappentegoed op je ledenpas. Hier kun je vervolgens boodschappen mee betalen. Dus doe je een maand nauwelijks of geen boodschappen, dan gaat je maandbijdrage niet verloren.


Tijdelijk stoppen ledenvoordeel

Voor ons zijn er veel handelingen nodig om iemands ledenvoordeel tijdelijk te stoppen. Daarom heeft het onze voorkeur om het ledenvoordeel gewoon door te laten lopen. Wil je toch tijdelijk stopzetten, geef dit dan uiterlijk 7 dagen voor het einde van de maand door via cooperatie@odin.nl met vermelding van naam, lidmaatschapsnummer en de maand(en) waarin je tijdelijk wilt stoppen.


Opzeggen ledenvoordeel

Wil je je ledenvoordeel stopzetten, geef dit dan uiterlijk 7 dagen voor het einde van de maand door via cooperatie@odin.nl met vermelding van naam en lidmaatschapsnummer.

Opzeggen lidmaatschap Coöperatie Odin

Je kunt je lidmaatschap van Coöperatie Odin per kalendermaand per post of per e-mail via cooperatie@odin.nl opzeggen. Vermeld bij de opzegging altijd het lidmaatschapsnummer (deze staat op de ledenpas), je naam en adresgegevens. Het lidmaatschapsnummer begint altijd met een 2. Geef de opzegging uiterlijk 7 dagen voor het einde van een maand door.


Wanneer je opzegt krijg je het bedrag van de participatie(s) die je hebt genomen in Coöperatie Odin gewoon weer terug. 

Algemene vragen

Hoe weet ik zeker dat jullie zorgvuldig met mijn gegevens omgaan?

Odin hecht veel waarde aan de bescherming van jouw persoonsgegevens. Wij doen er alles aan om jouw privacy te waarborgen en gaan daarom zorgvuldig om met persoonsgegevens. Meer informatie hierover vind je in onze verklaring over ons privacybeleid.

Wat is het verschil tussen biologisch en biodynamisch?

Bij de productie van biologisch voedsel wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met milieu en dierenwelzijn. Biodynamische landbouw voldoet aan de normen voor biologische landbouw. Daar bovenop gelden voor biodynamische landbouw extra eisen en geheel eigen uitgangspunten. 


De basis van de biodynamische landbouw wordt gevormd door de bodem. De structuur en vruchtbaarheid van de bodem worden versterkt en opgebouwd door dierlijke mest, compost, vruchtwisseling en de toepassing van preparaten. Dit zorgt voor een natuurlijke en gezonde bodem en een rijk bodemleven. 


Een ander belangrijk verschil zit bijvoorbeeld in het zoveel mogelijk behouden van het eigen karakter van dieren en planten en de smaak van producten. Koeien behouden hun horens en kippen hun snavels. Er wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van vrije rassen. Dit zijn planten- en dierenrassen waarmee boeren zelf kunnen kweken of fokken, in tegenstelling tot veel rassen die in de gangbare landbouw gebruikt worden waarmee dat niet kan. Verder maken BD-boeren gebruik van gecomposteerde biologische mest, biologisch stro en biodynamisch veevoer van eigen bedrijf.


Biodynamische voedingsproducten zijn in de winkel te herkennen aan het Demeter-keurmerk. Kijk op de website van Demeter om te zien aan welke voorwaarden producenten moeten voldoen om het Demeterkeurmerk te mogen voeren.  

Keurmerken

EKO KeurmerkEKO-certificering winkels 

Sinds 1 januari 2017 zijn we EKO-gecertificeerd. Hiervoor geldt de eis van minimaal 90% biologische producten. Daarnaast zijn er strenge eisen op het gebied van verpakkingen, energie, sociale aspecten, gezondheid en het terugdringen van voedselverspilling. Kijk voor meer informatie op de site van Stichting Eko-Keurmerk.


DemeterBIODYNAMISCH

Demeter is het kwaliteitskeurmerk voor biodynamische landbouw. De biologisch-dynamische (BD) landbouw gaat op een aantal gebieden verder dan de biologische landbouw. Een belangrijk verschil bijvoorbeeld zit in het maximale behoud van het eigen karakter van dieren en planten en de smaak van producten. Koeien behouden hun horens en kippen hun snavels. Er wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van zaadvaste rassen. Dit zijn plantenrassen die zich door eigen zaadproductie kunnen voortplanten en zo op een evenwichtige wijze volwassen kunnen worden. Verder maken de BD-boeren gebruik van vercomposteerde biologische mest, biologisch stro en biodynamisch veevoer van eigen bedrijf. Meer informatie op de website van Demeter.


SKAL

BIOLOGISCH

Het Europees biologisch keurmerk staat verplicht op alle biologische producten die in de Europese Unie (EU) zijn geproduceerd. 

Het keurmerk maakt duidelijk dat het product voldoet aan de EU-regels voor biologische landbouw. Op producten van buiten de EU mag het keurmerk gebruikt worden, maar dat is niet verplicht. De controle-instantie in Nederland is SKAL.


FairtradeFAIRTRADE

Keurmerk voor eerlijke handel en maatschappelijk verantwoord ondernemen op basis van een duurzaam inkoopbeleid. Wij van Odin vinden het belangrijk dat elke schakel in de keten klopt. Daarom kennen en controleren we elke schakel zelf; van grondstoffen tot arbeidsomstandigheden. Meer informatie op de website van Max Havelaar / Fair Trade.




MSCMSC

Het Marine Stewardship Council-keurmerk (MSC) staat op visproducten die afkomstig zijn van duurzame visserij. Bij duurzame visserij worden visstanden duurzaam beheerd en wordt zo min mogelijk schade toegebracht aan het leven in de zee. Meer informatie op de website van MSC.


BDIHBDIH NATUURCOSMETICA

Dit is een keurmerk voor natuurlijke en diervriendelijke cosmetica. Daarnaast wordt er gelet op eerlijke handel. De uitgangspunten van het keurmerk zijn traceerbaarheid van de herkomst van de grondstoffen, geen gebruik van dierproeven, geen gebruik van gentechnologie, alleen gebruik van natuurlijke grondstoffen die op een milieuvriendelijke manier (bij voorkeur uit de biologische landbouw) geproduceerd worden en waar mogelijk grondstoffen uit eerlijke handel. Meer informatie op de website van BDIH.

Nieuwsbrief

Je kunt je onderaan de homepage opwww.odin.nl aanmelden voor de nieuwsbrief door je gegevens in te vullen. Na aanmelding ontvang je een e-mail met een bevestigingslink op het door jou opgegeven e-mailadres. Als je op deze link klikt, wordt de aanmelding voor de nieuwsbrief geactiveerd. 


Als je je wilt afmelden voor de nieuwsbrief kun je dit doen via de link onderaan elke nieuwsbrief.

Antwoord niet gevonden?

We helpen je natuurlijk graag verder. Ons serviceteam is van maandag tot en met vrijdag van 09.00 – 17.00 uur bereikbaar. Dus heb je vragen of opmerkingen, neem dan contact met ons op.