Meest gestelde vragen


Vragen over het ledenvoordeel

Hoe word ik lid van coöperatie Odin?

Lid word je door één of maximaal 10 participaties à € 100,- te nemen in coöperatie Odin. De participatie is een eenmalige inleg die je weer terugkrijgt als je ooit stopt. Als lid ben je mede-eigenaar van coöperatie Odin en mededrager van ons initiatief. Lees hier hoe en waar je lid kunt worden. Om het ledenvoordeel te ontvangen in de winkel of de bezorgdienst, betaal je naast de eenmaglige participatie waarmee je lid wordt een maandbijdrage die afhankelijk is van het aantal volwassenen in je huishouden. Meedoen aan het ledenprijzensysteem is al interessant als je gemiddeld tussen de 22 en 30 euro per week aan boodschappen besteed. 

Wat is het ledenvoordeel?

In de Odin-winkels en de Odin Bezorgdienst heeft ieder product twee prijzen. Een gewone consumentenprijs en een lagere ledenprijs. De ledenprijs betaal je als je lid bent van coöperatie Odin én een maandbijdrage betaalt via een automatisch incasso. De maandbijdrage is bepaald op basis van het aantal volwassenen waarmee je een huishouden deelt. Meedoen aan het ledenprijzensysteem is al interessant als je wekelijks tussen de 22 en 30 euro aan boodschappen besteed. Afhankelijk van de producten die je koopt is het voordeel gemiddeld tussen de 15% en 20%. 

Hoe werkt het ledenvoordeel?

Doe je mee aan het ledenvoordeelsysteem van Odin, dan wordt aan het begin van iedere maand je maandbijdrage geïncasseerd. M.i.v. 1 januari 2018 is de maandbijdrage (bijv. 11, 16, 21 euro, afhankelijk van het aantal volwassenen in je gezin) zichtbaar op je kassabon. We noemen dit saldo maandbijdrage. Iedere keer als je boodschappen doet, wordt je ledenvoordeel automatisch met je saldo maandbijdrage verrekend ( betaal je 16 euro maandbijdrage en krijg je bij het boodschappen doen 3 euro ledenvoordeel, dan wordt het saldo maanbijdrage dus 13 euro). Als je saldo maandbijdrage bij nul is aangekomen, stopt het verrekenen, maar gaat je ledenvoordeel natuurlijk gewoon door. Zo zie je snel of het ledenvoordeel je ook echt voordeel biedt.


Je maandbijdrage gaat niet verloren. Is er aan het einde van de maand nog saldo maandbijdrage over, dan wordt dit automatisch omgezet in boodschappentegoed op je ledenpas. Hier kun je vervolgens boodschappen mee betalen. Dus doe je een maand nauwelijks of geen boodschappen, dan gaat je maandbijdrage niet verloren.


Het saldo maanbijdrage wordt overigens pas zichtbaar op de bon na de eerste automatische incasso. Dit betekent dat je vaak in de eerste maand van je deelname aan het ledenvoordeel nog geen gegevens op de bon ziet en dat je maandbijdrage ook nog niet in boodschappentegoed omgezet kan worden. Dit heeft te maken met de verwerking van je aanmelding.

Krijg ik op alle boodschappen ledenvoordeel?

Als je als lid een maandbijdrage betaalt, krijg je op bijna alle producten in de Odin-winkels het ledenvoordeel. Alleen op de groente- en fruitabonnementen van Odin, boeken, kaarten, tijdschriften, cadeaubonnen, tassen en statiegeld niet. 

Kan ik meerdere participaties nemen in coöperatie Odin?

Jazeker, je kunt maximaal 10 participaties à € 100,- nemen. 

Wat is de opzegtermijn van het lidmaatschap?

De opzegtermijn bedraagt minimaal 7 dagen voor het einde van een maand. 

Krijg ik het participatiebedrag terug als ik heb opgezegd?

Jazeker, het participatiebedrag wordt 8 weken na de datum van opzegging overgemaakt op het bij ons bekende rekeningnummer. 

Hoeveel ledenpassen krijg ik per huishouden?

Bij een 1-persoonshuishouden geven we 1 ledenpas uit. Bij twee of meerdere volwassen in het huishouden geven we maximaal 2 ledenpassen uit, een hoofdpas en een partnerpas. Beide passen staan op naam van de hoofdaanvrager.

Is het ledenvoordeel alleen geldig in de winkel waar ik me heb aangemeld?

Nee, je kunt in alle Odin winkels met ledenvoordeel afrekenen, ook online in de Odin bezorgdienst.

Kan ik me op deze website aanmelden voor het ledenvoordeel?

Je kunt je alleen in de winkel aanmelden voor het ledenvoordeel of via www.odinbezorgdienst.nl

Ik wil boodschappen bestellen via de Odin bezorgdienst. Krijg ik daar ook het ledenvoordeel?

Ook via de Odin bezorgdienst kun je boodschappen doen met het ledenvoordeel. Ben je al lid van de coöperatie? Houd dan je pas bij de hand als je het account gaat aanmaken. Het nummer onder de streepjescode is je lidmaatschapsnummer (inclusief de 2 die ervoor staat).

Hoe vraag ik een partnerpas aan?

Het aanvragen van een partnerpas kan het makkelijkst in de winkel. Neem hiervoor de hoofdpas mee, dan kunnen we de aanvraag direct koppelen aan het al bestaande lidmaatschap. Binnen een week ligt de nieuwe pas voor je klaar in de winkel. Per huishouden geven we maximaal twee passen uit. 


Vragen over de groente- en/of fruitabonnementen

Wat is een groente- en/of fruitabonnement?

Het groente- en/of fruitabonnement is een groente- en/of fruittas die je wekelijks afhaalt bij een afhaalpunt bij jou in de buurt. De inhoud van de tassen is zoveel mogelijk op de seizoenen afgestemd en bevat recepten en het Odinieuws. In het Odinieuws vertellen we elke week iets over de inhoud van de tas. Bijvoorbeeld een interview met de boer die de pastinaak uit jouw tas heeft geteeld. Door een groente- en/of fruitabonnement af te sluiten zijn de boeren verzekerd van afzet van hun producten.

Waar kan ik de inhoud van de tas vinden?

De inhoud voor de volgende week wordt elke donderdag hier op website gezet.

Waar vind ik de afhaallocaties?

Op onze website kun je alle afhaallocaties vinden. Via het kaartje kun je inzoomen op je woonplaats en een afhaallocatie uitkiezen.

Ik wil me graag aanmelden voor een groente- of fruitabonnement. Hoe doe ik dat?

Een groente- of fruitabonnement vraag je als volgt aan: 

Keuze 1:

Vraag online een abonnement aan.

Keuze 2:

Ga langs bij de door jou gekozen afhaallocatie en meld je daar aan bij de winkelier. Zij regelen de aanvraag verder.

Hoe betaal ik een groente- en/of fruitabonnement?

Je betaalt het abonnement vooruit bij het afhaalpunt. Bij het afhalen betaal je steeds voor de volgende week. Haal je voor de eerste keer je tas op dan betaal je dus voor twee tassen. 

Ik wil zelf kiezen welke groenten en/of fruit er in mijn tas gaan. Kan dat?

Het is niet mogelijk om de inhoud van de tas aan te passen aan persoonlijke wensen of allergieën.

Komen alle groenten uit Nederland?

De groenten en het fruit komen niet alleen uit Nederland. We streven ernaar om de groenten en fruit zo lokaal mogelijk in te kopen, maar in de winter kiezen we voor groenten uit zonniger gebieden, zoals Spanje en Italië,  waardoor we een gevarieerde tas kunnen blijven aanbieden. Het tropisch fruit komt uiteraard wel uit zonniger gebieden.


Kan ik ook stoppen, bijvoorbeeld als ik op vakantie ga?

Je kunt 'vakantieweken' opnemen; opgave hiervan uiterlijk een week tevoren bij je afhaallocatie.

Ik wil stoppen met mijn groente- en/of fruitabonnement. Hoe meld ik me af?

Als je wilt stoppen met het abonnement dan geef je dit door aan de afhaallocatie. De opzegtermijn is minimaal een week.

Ik heb een klacht over de inhoud van mijn abonnement. Hoe kan ik deze klacht melden?

Een klacht kun je op de volgende manieren doorgeven:

- per e-mail naar consument@odin.nl

- telefonisch (tussen 8.30 en 16.00 uur): 0345-575154

- via het contactformulier op deze website

Wijziging doorgeven? 

Ledenvoordeel pauzeren

Mocht je voor langere tijd geen gebruik kunnen maken van het ledenvoordeel dan is er de mogelijkheid om dit op pauze te zetten. Dit kan alleen per volle kalendermaand en als je het uiterlijk 7 dagen voor het einde van de maand doorgeeft bij de informatiebalie in de winkel of via e-mail naar cooperatie@odin.nl

Ga je bijv. twee weken op vakantie en heb je de maandbijdrage niet helemaal verbruikt dan krijg je het overige bedrag als boodschappentegoed op je ledenpas. 

Wijzigen huishouden, adres of contactgegevens?

Ben je verhuisd of wijzigt er iets in de gezinssamenstelling, geef dit dan door via cooperatie@odin.nl dan verwerken wij dit in de administratie. Vermeld hierbij altijd het lidmaatschapnummer op de ledenpas, zodat we het juiste lidmaatschap kunnen koppelen. 

Ik ben mijn ledenpas kwijt, wat nu?

Een nieuwe ledenpas kan aangevraagd worden bij de ledenbalie in de winkel of via cooperatie@odin.nl. Vermeld in dit bericht altijd je naam en adresgegevens, zodat we de juiste persoon kunnen koppelen aan het lidmaatschap. Binnen een week ligt de nieuwe ledenpas voor je klaar in de winkel. Is er sprake van een partnerpas, dan vervangen we altijd beide passen om fraude te voorkomen.

Ik wil stoppen met het lidmaatschap. Hoe kan ik opzeggen?

Je kunt het lidmaatschap per kalendermaand schriftelijk (per post of per e-mail via cooperatie@odin.nl) opzeggen.  Vermeld bij de opzegging altijd het lidmaatschapsnummer (deze staat op de ledenpas), je naam en adresgegevens. Het lidmaatschapsnummer begint altijd met een 2. Geef de opzegging uiterlijk 7 dagen voor het einde van een maand door.

Antwoord niet gevonden?

We helpen je natuurlijk graag verder. Onze klantenservice is van maandag tot en met vrijdag van 09.00 – 16.00 uur bereikbaar.

0345-575 154

 

Algemene vragen

Hoe weet ik zeker dat jullie zorgvuldig met mijn gegevens omgaan?

In ons privacy statement vertellen we hoe en waarom we gegevens van je bewaren als je onze website bezoekt of onze nieuwsbrief leest. 

Wat is het verschil tussen bio en biodynamisch?

Bij de productie van biologisch voedsel wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met milieu en dierenwelzijn. In de biodynamische landbouw is de bodem de basis: de structuur en vruchtbaarheid worden versterkt en opgebouwd door dierlijke mest, compost, vruchtwisseling en de toepassing van preparaten. Biodynamische voedingsproducten zijn in de winkel te herkennen aan het Demeter-keurmerk.

Keurmerken

EKO-certificering winkels 

De duurzaamheidseisen voor onze Odin winkels zijn zeer hoog en sinds 1 januari 2017 zijn we EKO gecertificeerd. Hiervoor geldt de eis van minimaal 90% biologische producten en zijn er tevens strenge eisen op het gebied van verpakkingen, energie, sociale aspecten, gezondheid en het terugdringen van voedselverspilling. Kijk voor meer informatie op de site van Stichting Eko-Keurmerk.


BIODYNAMISCH

Demeter is het kwaliteitskeurmerk voor biodynamische landbouw. De biologisch-dynamische (BD) landbouw gaat op een aantal gebieden verder dan de biologische landbouw. Een belangrijk verschil bijvoorbeeld zit in het maximale behoud van het eigen karakter van dieren en planten en de smaak van producten. Koeien behouden hun horens en kippen hun snavels. Er wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van zaadvaste rassen. Dit zijn plantenrassen die zich door eigen zaadproductie kunnen voortplanten en zo op een evenwichtige wijze volwassen kunnen worden. Verder maken de BD-boeren gebruik van vercomposteerde biologische mest, biologisch stro en biodynamisch veevoer van eigen bedrijf.  


BIOLOGISCH

Biologisch is een duurzame manier om landbouw te bedrijven en voedsel te produceren zonder chemisch-synthetische bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van biologisch zaad- en pootgoed. Ook de verwerking is zonder chemisch-synthetische toevoegingen. Verder is er een zo ruim mogelijke weidegang voor dieren en een vrije uitloop voor varkens en kippen en krijgen ze biologisch voer. Er wordt geen preventief gebruik gemaakt van antibiotica.


FAIRTRADE

Keurmerk voor eerlijke handel. Maatschappelijk verantwoord ondernemen op basis van een duurzaam inkoopbeleid. Wij van Odin vinden het belangrijk dat elke schakel in de keten klopt. Daarom kennen en controleren we elke schakel zelf; van grondstoffen tot arbeidsomstandigheden.


MSC

Het Marine Stewardship Council-keurmerk (MSC) staat op visproducten die afkomstig zijn van duurzame visserij. Bij duurzame visserij worden visstanden duurzaam beheerd en wordt zo min mogelijk schade toegebracht aan het leven in de zee.


BDIH NATUURCOSMETICA

Dit is een keurmerk voor natuurlijke, diervriendelijke cosmetica, met eerlijke handel als deelaspect.
De uitgangspunten van het keurmerk zijn traceerbaarheid van de herkomst van de grondstoffen, geen gebruik van dierproeven, geen gebruik van gentechnologie, alleen gebruik van natuurlijke grondstoffen die op een milieuvriendelijke manier (bij voorkeur uit de biologische landbouw) geproduceerd worden en indien van toepassing: grondstoffen uit eerlijke handel.