Dashboard Duurzaamheid Supermarkten vergelijkt supermarkten op duurzaamheid.
Odin heeft van alle supermarkten het hoogste aandeel producten met een Demeterkeurmerk. Demeter is het internationale keurmerk voor biodynamische landbouw, dat nog een stap verder gaat dan biologisch. Het wordt door Milieucentraal tot de meest ambitieuze keurmerken gerekend.
De score van Odin op het aanbod Demeterproducten en op andere duurzaamheidsindicatoren blijkt uit de laatste update van het Dashboard Duurzaamheid Supermarkten. In dit dashboard worden de duurzaamheidsresultaten van supermarkten vergeleken. Odin is dit jaar voor het eerst meegenomen in het dashboard.
Bijna 18% van alle producten bij Odin heeft het Demeter-keurmerk, wat het hoogst is van alle supermarkten. Naast een milieuvriendelijke en dierwaardige productie legt dit keurmerk voor biodynamische landbouw nadruk op vitale producten, een gesloten kringloop, bodemvruchtbaarheid en biodiversiteit. Hiervoor stelt het keurmerk extra eisen boven biologisch, zoals dat minimaal 10% van de grond als natuur beheerd wordt, dat 80% van het koeienvoer van eigen bodem komt, dat koeien en geiten hun hoorns houden, en dat de stikstofnormen nog lager zijn.
Uit cijfers van Stichting Demeter blijkt dat het areaal aan biodynamische landbouwgrond vorig jaar licht gegroeid is. Ook hebben biodynamische bedrijven een belangrijke educatieve en publieksfunctie, wat blijkt uit het feit dat ze jaarlijks een miljoen bezoekers trekken.
Wouter Wezenbeek, directeur Source & Supply bij Odin: “We willen onderscheidend zijn op het gebied van Demeter en ons assortiment hierin de komende jaren verder uitbreiden, dus mooi om onze inzet hierop terug te zien in het dashboard. Leuk ook dat wij als relatief kleine speler laten zien dat het mogelijk is om hoog te scoren op het meest duurzame voedingskeurmerk van Nederland.”
Logo Demeterkeurmerk
Maar liefst 99,45% van de producten bij Odin is biologisch, op producten als zout en wilde vis na.
Van alle eiwitten in de producten van Odin is 67,1% van plantaardige herkomst, wat de hoogste score is van alle supermarkten. Dit is belangrijk omdat de milieubelasting van de productie van dierlijke eiwitten erg hoog is.
Ook op het gebied van het voorkomen van ontbossing doet Odin het goed: producten waar palmolie inzit moeten biologisch zijn, maar daarnaast ook RSPO-gecertificeerd. Soja in producten van Odin moet niet alleen zoveel mogelijk worden ingekocht in de EU en biologisch of Demeter-gecertificeerd zijn, maar ook aan RTRS-maatstaven voldoen. Ook wordt bij Odin niet aan luchttransport gedaan en is er weinig voedselverspilling.
“Goed om deze scores te zien” aldus Merle Koomans van den Dries, algemeen directeur. “Wij willen dat je met elke euro die je bij Odin besteedt, bijdraagt aan vitale voeding, gezonde landbouw, meer biodiversiteit, een betere leefomgeving voor mens en dier, en eerlijke prijzen voor boeren en producenten. De cijfers in het Dashboard Duurzame Supermarkten laten zien waar we goed scoren op duurzaamheid, maar dagen ook uit om verder te verbeteren.”
Het Dashboard Duurzaamheid Supermarkten laat van 15 supermarkten zien wat zij bijdragen aan duurzaamheid. Niet elke supermarkt bleek volgens de makers in staat om alle gevraagde data aan te leveren. Dit heeft onder meer te maken met beperkte capaciteit die bovendien ook ingezet moet worden voor voorbereidingen op de CSRD-rapportages en EUDR-maatregelen. Dit geldt ook voor Odin. Ook Odin streeft ernaar om in de komende jaren nog incomplete of ontbrekende gegevens voor het dashboard aan te vullen, bijvoorbeeld op het gebied van broeikasgasemissies.